Thursday, August 26, 2010

Orienteering

4 OGOS 2010 (8.30 am – 12.30am)

Assalamualaikum....

Seperti biasa, seperti rabu-rabu yang lepas, aku sekali lagi diberi kesempatan olehnya untuk menghadiri kelas ‘outdoor”. Hari ini kami akan belajar tentang ‘orienteering” atau melayunya menjejak. Menjejak ialah satu sukan dimana penjejak(peserta) menggunakan kompas berdasarkan maklumat daripada peta yang dibekalkan untuk mencari sesuatu penanda.

En. Hisyam telah memberikan kami peta hutan simpan puchong dan peta institute penyelidikan perhutanan Malaysia (FRIM) yang diambil daripada persatuan orienteering Malaysia. Kami diajar bagaimana mencari arah dengan menggunakan peta dan kompas. Secara individu aku teruja kerana aktiviti ini sangat memerlukan seseorang dalam sesebuah kumpulan bekerjasama diantara satu sama lain untuk mencari penanda untuk kumpualan masing-masing.selain itu bagi aku, aktiviti ini adalah satu aktiviti yang menyeronokkan disamping menanam rasa cinta dan sayang kepada alam semulajadi.

Mengikut apa yang diberitahu, menjejak bermula dari negara Sweden. Ernst Killander adala individu yang bertanggungjawab memperkenalkan sukan ini. Beliau juga digelar ‘Father or Orienteering”. Manakala kompas yang digunakan pada ari ini diperkenalkan oleh Bjorn dan Alvar (ksellstorm).

Di Malaysia, sukan ini telah bertapak selama lebih daripada 20 tahun. Persatuan pertama di Malaysia ialah persatuan orienteering pulau pinang yang ditubuhkan pada 1983 dan persatuan orienteering Malaysia pula ditubuhkan pada 1994. Sejak daripada itu ramai yang berminat terhadap sukan ini.

Antara obkjektif sukan ini ialah memperperlihatkan kemahiran asas untuk menjejak di atas darat dengan menggunakan peta dan kompas. Selain itu aktiviti ini juga boleh memperingkatkan ketahanan fizikal dan mempunnyai sifat penyayang terhadap alam sekitar.

Aktiviti ini mempunyai beberapa jenis dan diantaranya ialah line/string orienteering, cross country orienteering, score orienteering, relay orienteering, street orienteering, trial orienteering dan mountain orienteering. Perlatan azim untuk akriviti ini pula ialah peta, kompas, penanda, control card, control description, wisel dan pen merah.

Haaaa.. begitulah serba sedikit mengenai aktiviti menjejak atau lebih dikenali sebagai orienteering ini. Diharapkan kepada sesiapa yang membaca dapat la juga serba sedikit menambah pengetahuan terhadap sukan ini. Akhirkata daripada aku, ini adalah satu aktiviti yang menyeronokkan dan boleh dijadikan medium untuk mengurangkan tekanan.

Sekian....... =)p

No comments:

Post a Comment