Thursday, August 26, 2010

First Aid (Theory & Practice)



28 JULAI 2010 (8.30am – 12.30am)

Assalamualaikum.....

Hari ini hari rabu, bersamaan 28 julai 2010. Kelas outdoor untuk hari ini adalah mengenai ‘first aid”. ‘first aid” dalam erti kata lainnya bermaksud pertolongan yang diberi kepada mereka yang tercedera atau sakit dengan tiba-tiba sebelum mendapat rawatan dari pihak doctor atau paramedik. ( DALAM BUKU) =p

Pertama sekali aku bersyukur kerana dapat masuk kelas buat pertama kali selepas peristiwa hitam dua minggu lepas. Aku dengan semangat yang berkobar-kobar melangkah dengan yakin ke kelas. Sesampainya di kelas aku telah disoal siasat oleh En Hisyam kerana aku dah lewat 10 minit. Ehem2!! Berbekalkan muka yang sedih dan penuh kedaifan aku memberi alasan satu persatu dan akhirnya En Hisyam menerimanya dengan hati yang terbuka... =)p

Sesi pembelajaran pada hari ini dimulakan mengenai anduh. En. Hisyam dengan bantuan 5 orang pelajar ‘degree” telah menerangkan kepada kami jenis-jenis anduh dan cara penggunaan yang sebenar. Antara jenis-jenis anduh ialah anduh skaf dan kolar, anduh kecil, anduh besar dan anduh tiga segi (anduh St. John). Kami juga diajar bagaimana menggunakan kain pembalut tiga segi (triangular bandage) pada bahagian badan yang luka dan berdarah. Antara bahagian-bahagian itu ialah, tapak tangan, kepala, dada, bahu, mata dan apabila dagu terpelicuk atau patah dengan cara balutan yang sesuai mengikut saiz dan bentuk bahagian badan yang teredera.

Selain itu, kami juga diajar apabila menjadi seorang ‘first aider” dengan mengikut langkah-langkah yang betul iaitu DR ABC dan R.I.C.E. dengan penjelasan yang diberikan aku dapat rasakan yang kelas ni sangat berguna. Bagi aku kelas ini sangat penting kepada semua lapisan masyarakat. Walaupun tak semua sekurang-kurangnya sedikit sebanyak aku dapat mengetahui cara-cara apabila berdepan dengan masalah-masalah yang memerlukan aku sebagai seorang ‘first aider”. Tak kirala di man pun, insyaallah aku akan menggunakan segala ilmu yang ada untuk membantu mereka yang memerlukan.

Terima kasih sekali lagi kepada En. Hisyam dan pelajar-pelajar ‘degree” kerana mengajar kami mengenai ‘first aid” atau kata lainnya ‘pertolongan cemas”.

Sekian, ;)








No comments:

Post a Comment